BOZAR| Zaal M | Ravensteinstraat 23 | 1000 Brussel (BE)|
Sunday 1 May 17:30
Filmstill The Single Screen van Joëlle Tuerlinckx, 2022
Het sleutelwerk The Single Screen geeft een inkijk in de reeks performances die Joëlle Tuerlinckx en haar ‘That’s it!’-team tussen 2015 en 2018 hebben gebracht in het wereldbefaamde museum Dia:Beacon (VS) op uitnodiging van Jessica Morgan (Nathalie de Gunzberg Director, Dia Art Foundation). Daarbij confronteert de kunstenares, op een conceptuele en humoristische wijze, de tijdsbeleving en ervaring van ruimte van een museum tegenover die van een cinemazaal. Op een projectiescherm breidt de ruimte zich uit, stroomt over, ontplooit haar onderwerpen, dubbel en meervoudig. In Bozar presenteert Tuerlinckx de wereldpremière van The Single Screen in de vorm van 'expanded cinema'. Een coproductie van Escautville, Dia Art Foundation, het VAF en S.M.A.K.
The Single Screen is een actiefilm, uitermate sonoor, gefilmd door twee camera's, te zien als een performatief werk 'a Lecture on a work' en 'by the artist herself'.
Vanuit de enorme hoeveelheid aan filmmateriaal worden, in de oorspronkelijke versie van The Single Screen, vele uren van live-opnames met elkaar gecombineerd. Halverwege tussen een documentaire en een fictiefilm, waarvan hij de codes gebruikt (muziek, voice-over toegevoegd tijdens de montage, enz.), brengt de film in fragmenten verslag uit van de chronologie van de feiten die tussen 2015 en 2018 geregistreerd werden: de 123+1 STUDIES That’s It! Dia:Beacon, een reeks choreografieën voor de werken van de kunstenaars van de Dia Foundation (meestal mannen, blank en Amerikaans), geënsceneerd en gefilmd in de Dia Beacon-ruimte niet ver van New York. (THAT'S IT! is het atelier op het podium, en That's it! Dia:Beacon is hiervan de laatste versie).
The Single Screen, premiere at Bozar.
Elke nieuwe presentatie zal een gelegenheid zijn om één of ander deel, een scène of sequentie ervan openbaar te maken. De inaugurele vertoning, waarvan The Single Screen 2022.05.01 de wereldpremière is, begint op zondag 1 mei laat in de namiddag in de grote zaal van Bozar in Brussel (17:30). De sessie zal eindigen met een kort performatief moment. Een bonus aan het einde van de sessie zal een overzicht bieden van de coming soon-versies, met als voorproefje o.a. enkele belangrijke delen als de STUDIES On Kawara, Sol LeWitt, Fred Sandback, en Blinky Palermo.
The Single Screen, vergezeld van een programma voor het publiek, is een Audio and Visuals Days-Journal de jours-film die kan worden gezien als een muziekstuk, bekeken als een roman, gelezen als een opera of thuis op een scherm gevolgd als een tv-soap. In zekere zin is The Single Screen allesbehalve een klassieke film.
De 1 mei-versie van The Single Screen is een begin, een langzame voortgang in mijn eigen brein (JT, notities over mijn tentoonstellingen, 1993), het performatieve werk dat nooit ophoudt te beginnen. (...). Het doek blijft opengaan, de verlichting in de zaal gaat steeds weer aan, de band houdt nooit op met spelen, het instrument wordt steeds weer gestemd, de wandelaar blijft zich voortbewegen, de toeschouwer wordt voortdurend bekeken.'Het kunstwerk duurt, lang, altijd, als een filmshot' (act 7, THAT'S IT! Tate, Veemtheater, Stuk, Kaaitheater 2015).
The Single Screen, premiere at Bozar.
Comments